XiNzeRy Dot My

XiNzeRy.My

Menghindari Rambut Kering dan Gugur


                 
Penjagaan:
1. Penjagaan pemakanan perlu diambil kira. Makan makanan seimbang agar kesihatan dapat dijaga. Amalkan makan vitamin A,B,C dan E khusus untuk penjagaan rambut.
2. Hindari penggunaan syampu yang tidak sesuai kerana ia boleh menyebabkan rambut gugur.
3. Hindari penggunaan pengering rambut atau gel yang boleh menyebabkan rambut gugur/kering.

Bahan Yang Sesuai:
Pastikan menggunakan jenis bahan yang sesuai dengan rambut anda. Contoh minyak pencemaran berfungsi untuk merawat rambut yang gugur dan kering. Selain itu ia bertindak dalam pertumbuhan rambut lebih bersinar dan segar.

Cucian:
Anda perlu tahu penggunaan syampu yang sesuai dengan jenis rambut. Penggunaan syampu yang betul memberi kesegaran pada rambut. Jika tersilap pilih, rambut lebih mudah gugur atau kering.

Penggunaan Krim:
Setelah rambut dicuci dengan syampu, krim khusus untuk rambut haruslah disapukan ke rambut. Tujuannya agar dapat mengawal rambut supaya tidak reput dan beruban. Penggunaan krim juga turut bertindak merangsang pertumbuhan rambut lebih segar dan sihat serta melancarkan pengaliran darah pada rambut agar lebih stabil.
Air Suam/Jus:
Pengambilan minuman turut memainkan peranan terhadap rambut anda. Amalan minum air suam ataupun jus buah-buahan sekurang-kurangnya 2 liter sehari bukan sahaja untuk kesihatan badan tetapi juga mampu memberi kesegaran pada rambut yang menjadi mahkota semua wanita.
0 Komentar untuk "Menghindari Rambut Kering dan Gugur"

 
Copyright © 2014 XiNzeRy Dot My - All Rights Reserved
Template By. Catatan Info