XiNzeRy Dot My

XiNzeRy.My

Kenapa Kita Kentut?


Pemikiran kita selalu kata kentut datang dari bontot. Tetapi sebenarnya, kentut berasal dari gas yang kita telan, gas dari darah yang pergi ke usus, gas dari reaksi kimia dan gas yang dijana oleh bakteria dalam usus dan keluar melalui bontot.

Kenapa kentut yang tidak berbunyi berbau lagi busuk?
Salah satu sumber kentut ialah bakteria. Respirasi oleh bakteria dan proses pencernaan akan hasilkan haba serta  hasil sampingannya adalah gas busuk. Diameter gelembung gas yang lebih kecil  lebih hangat  serta menghasilkan metabolisme bakteria yang berbau busuk. Ini bermakna, diameter gas yang kecil, tidak menghasilkan bunyi cuma bau yang  busuk. Manusia  boleh kentut lebih kurang setengah liter sehari ataupun sebanyak 14 kali kentut. Tetapi ada yang lebih.

Penyebab Kentut
  • Tertelan udara
  • Makan terburu-buru
  • Makan tanpa dikunyah
  • Naik pesawat udara kerana bila tekanan udara lebih rendah, sehingga gas di dalam usus mengalami pengembangan dan muncul sebagai kentut.
Menahan Kentut
Jika kita menahan kentut, ia tidak akan hilang tetapi akan diserap oleh darah. Kalau kita tahan kentut, gas itu akan beralih ke bahagian atas dan menuju ke usus.
1 Komentar untuk "Kenapa Kita Kentut?"

hi. sbb cabut gg ponboleh buat kita ada mslh penghadaman taw ^^

 
Copyright © 2014 XiNzeRy Dot My - All Rights Reserved
Template By. Catatan Info