XiNzeRy Dot My

XiNzeRy.My

Perkara Asas Dalam Memancing


a) Ikan - Inilah sasaran utama memancing iaitu menjinakkan ikan, sotong, ketam dan udang. Tanpa ada sasaran, mungkin usaha menjadi sia-sia dan matlamat tidak dapat dikecapi.

b) Umpan - Memancing memerlukan umpan untuk menarik perhatian mangsa. Umpan merujuk kepada umpan hidup, mati mahupun tiruan seperti gewang, jig dan plastik lembut. Tanpa umpan ikan buruan tentu tidak akan menjamah pancing.

c) Masa - Sesetengah diet dan selera ikan berkait rapat dengan masa. Sama ada siang dan malam, ketika air berarus atau tiada arus mahupun musim di kawasan persekitaran.

d) Peralatan dan Kemahiran - Setiap kawasan dan jenis ikan buruan mesti dipadankan dengan peralatan yang sesuai.Gagal memilih peralatan seimbang dan sesuai boleh menyebabkan anda berputih mata. Pemilihan, penggunaan dan kawalan terhadap peralatan pula memerlukan kemahiran. Kemahiran boleh dikecapi melalui pengalaman dan tunjuk ajar selain melalui bacaan serta internet.

e) Nasib - Nasib bukan satu pintu rezeki tanpa ia diusahakan terlebih dulu. Sebagai contoh, jika kita menaiki bot memancing, jangan harap ikan meloncat masuk ke dalam bot dengan sendiri. Konsep memancing memang tidak dapat lari daripada ungkapan ‘kita tidak tahu di mana ikan, kalau bernasib baik kita boleh dapat’.

Jika kita memancing di kawasan yang sama (satu bot misalnya duduk sebelah menyebelah) dengan peralatan, umpan dan teknik sama. Tiba-tiba hanya rakan di sebelah yang menaikkan ikan sedangkan umpan anda langsung tidak disentuh. Jika ini berlaku, maka dia memang lebih bernasib baik daripada anda.

Tetapi jika anda sedang bertarung dengan saiz ikan yang sama menggunakan peralatan yang sama, tiba-tiba anda gagal atau ikan terlepas ataupun tali putus sedangkan rakan anda berjaya menewaskan mangsa. Ini boleh katakan kemahiran pula menentukan kejayaan.

Jika hanya umpan berlainan maka diet atau umpan menjadi faktor. Jika umpan yang sama digunakan di lokasi yang sama tetapi memancing pada masa berlainan siang dan malam contohnya, masa pula menjadi elemen penentu.
0 Komentar untuk "Perkara Asas Dalam Memancing"

 
Copyright © 2014 XiNzeRy Dot My - All Rights Reserved
Template By. Catatan Info