XiNzeRy Dot My

XiNzeRy.My

AYAH DAN IBU


Ibu…
Kau melahirkan aku,
Jerih-perihmu membuka lembaran baru hidupku,
Ayah…
Kau telah membuat aku kenal,
Siapa aku, siapa ibu, dan siapa ayahku.

Ayah dan ibu….
Kalian bertungkus-lumus, berkorban jiwa dan raga,
Semata-mata untuk membesarkan aku,
Semata-mata untuk mendidik aku,
Semata-mata untuk melihat aku berjaya,
Sedari kecil, kini, dan sehingga dewasa.

Ayah dan ibu…
Kalian menyerahkan aku ke alam persekolahan,
Untuk kenal huruf dan angka,
Untuk kenal baca dan tulis,
Untuk kenal nombor dan kira-kira,
Kepada insan berketrampilan bergelar guru.

Ayah dan ibu…
Kini, aku sedar betapa peri pentingnya,
Ilmu duniawi dan ukhrawi,
Dalam mengenal jati diri,
Dalam mengenal kehidupan hari ini,
Dalam mengenal dunia penuh pancaroba.

Ayah dan ibu…
Dunia penuh mencabar onak rintangan,
Rakan berhibur penuh sekeliling,
Namun, duka nestapa hanya kalian tempatku mengadu,
Dan pada Tuhan Maha Esa tempatku meminta.

Ayah dan ibu…
Alam persekolahan ku tempuh,
Mengharungi ombak badai peperiksaan,
UPSR, PMR, SPM, dan STPM,
Selamat kuhadapi penuh kecemerlangan.

Oh…
Ayah dan ibu…
Kini, kalian boleh gembira berlagu girang,
Berkat pengorbanan, pahit-getir,dan segala kesusahan kalian,
Telah aku penuhi dengan segulung ijazah,
Telah aku penuhi dengan segulung harapan,
Hanya untuk ayah dan ibu tersayang.
0 Komentar untuk "AYAH DAN IBU"

 
Copyright © 2014 XiNzeRy Dot My - All Rights Reserved
Template By. Catatan Info